Salgsbetingelsene (som er godkjent ved opprettelse av en konto) gjelder for salg av varer og tjenester på Shinetime.no til forbrukere.
Selger er: Shinetime.no
Juridisk navn: Digital Value AB
Virksomhetsadresse (Hoved): Kolsyregatan 21, 21648 Malmø, Sverige
Kjøper er: Den personen som er angitt som kjøper i ordren, og heretter kalles du, deg (og tilsvarende uttrykk som din eller din brukes).
På Shinetime.no kan du kjøpe varer og tjenester direkte fra Shinetime.no. For å foreta kjøp på Shinetime.no må du akseptere vilkårene i denne avtalen og følge disse i sin helhet.
Salgsbetingelsene utgjør sammen med din ordre og ordrebekreftelse et samlet kontraktsgrunnlag for kjøpet.
Hvis du er under 18, kan du ikke handle på Shinetime.no. Dette skyldes at Shinetime.no selger varer og tjenester som ikke er egnet for mindreårige (personer under 18 år). Når du kjøper varer eller tjenester til personer under 18 år, stenger Shinetime.no straks kontoen din.
Shinetime.no krever moms for varer.
Forbrukerkjøp er regulert av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, persondataloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven.
Hvis du kontakter Shinetime.no via e-post, lagres din e-postforespørsel og kontaktinformasjon hos oss. Hvis du kontakter Shinetime.no pr. telefon, lagres telefonnummeret ditt hos oss. Disse opplysningene er nødvendige for å kunne utføre forespørselen din og for å kunne kontakte deg hvis det er behov for oppfølging.
2 Bestilling og avtaleprosess
Din ordre er bindende når ordren er registrert hos oss. Vi er også bundet av din ordre hvis dette ikke avviker fra det som tilbys av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har fortsatt rett til å trekke deg fra kjøpet i henhold til angrerettloven, se ytterligere avsnitt 6 i avtalen.
Shinetime.no er bundet av prisen som er angitt ved utsjekkingen fra kassen, se også punkt 3 nedenfor.
Ved avvik i vårt lager, eller hvis en vare er utsolgt, kan din ordre eller deler av den bli kansellert. I en slik situasjon vil du bli varslet om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet.
Shinetime.no sender en ordrebekreftelse når ordren er lagt inn. Selgeren skal deretter underrette deg hvis noe er utsolgt.
3 Priser
Alle priser inkluderer moms. De samlede kostnadene ved kjøpet vises før fullføringen av en ordre og inkluderer alle utgifter i forbindelse med kjøpet, som utgifter til porto, forsendelse, emballasje osv.
Ved kjøp av varer fra Shinetime.no til levering til steder hvor moms ikke skal betales, er prisene fortsatt inklusive moms, som muligens må refunderes etterpå.
Prisene endrer seg konstant, og vi forbeholder oss retten til å endre priser inntil avslutningen av hvert enkelt kjøp som følge av endrede priser fra våre leverandører eller valutaendringer.
4 Betaling
Kjøpsprisen kan etter eget valg ved kassen avregnes via kredittkort, MobilePay eller med en faktura for utsettelse eller tilbakebetaling. (De ulike betalingsløsningene har forskjellige vilkår og betingelser utover disse)
Ved manglende betaling sendes kravet etter forutgående varsel til innkreving.
5 Levering
Alle generelle leveringstider som er angitt på Shinetime.no, skal betraktes som veiledende. Når leveringstid er angitt i antall dager, menes virkedager, og befrakterens tid er alltid i tillegg. Selger forbeholder seg retten til å endre den angitte generelle leveringstiden uten ytterligere varsel.
Hvis det har vært skrive- eller trykkfeil av betydelig størrelse fra Shinetime.no i reklamer og lignende, og/eller generelt presentasjoner i nettbutikken, som er større enn 10 % av den normale detaljprisen, kan Shinetime.no ensidig slette eller avvise ordre. Slike feil skal imidlertid rettes innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
Hvis leveringen av produktene er forsinket, vil Shinetime.no gi deg informasjon så snart vi har kjennskap til det, sammen med informasjon om og muligens, når levering kan finne sted, eller hvis produktet (ene) er utsolgt.
Hvis levering er forsinket, har du rett til å kansellere kjøpet. I tilfelle kansellering av kjøpet på grunn av forsinket levering refunderer vi kjøpsprisen innen 14 dager. Refusjonen av kjøpsprisen skjer ved hjelp av samme betalingsmiddel som du brukte ved bestilling.
Levering av produktene skjer på den måten, på stedet og på eller innenfor den avtalte tiden (se punkt 1 og 2 ovenfor). Shinetime.no er ansvarlig for produktene inntil de overtas av deg, dvs. når du har mottatt produktene i din besittelse.
Når du har mottatt produktene, skal du, så snart du har mulighet, kontrollere om leveringen er i samsvar med forsendelsesbekreftelsen. Sjekk om produktene har blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har mangler eller mangler. Hvis det under forsendelsen er skjedd feil, eller hva du har mottatt ikke stemmer overens med det du har bestilt, vennligst kontakt oss så snart som mulig. Ta vare på emballasje og produkt til saken er behandlet, og du har mottatt tilbakemelding fra oss.
Prisendringer som oppstår etter bestillingstidspunktet, har ikke tilbakevirkende kraft.
Bruksanvisning vil bli inkludert eller tilgjengelig på produsentens nettsted.
6 Angrerett
Angrerettloven gir deg rett til å annullere ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer og visse tjenester (se unntak i siste avsnitt). Angreretten forutsetter at du underretter selgeren om leveringen senest 14 dager etter mottak av leveringen (angrefrist).
Kontakt og informer om at du vil bruke angreretten. Vi kan kontaktes på support@shinetime.no.
For at angreretten kan håndheves, må produktet returneres til selgeren av produktet i omtrent samme mengde og stand som du mottok det. Hvis du bruker eller undersøker varen(e) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, og dette resulterer i at varen reduseres i verdi, kan selgeren trekke et beløp tilsvarende reduksjonen i verdi i kjøpsprisen som skal refunderes.
Alle produkter skal returneres til selgeren innen rimelig tid ved bruk av angreretten.
Kjøper bærer risikoen for å transportere varen tilbake til selger.
Selgeren er forpliktet til å betale tilbake til deg hva du har betalt, inkludert porto for forsendelsen, ekspedisjonsgebyr, tollgebyr, innkrevingsgebyr osv. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Hvis du uttrykkelig har valgt en spesiell forsendelse utover hva som er nødvendig for å sende varen, skal dette betales av deg.
Refusjon skjer innen 14 dager etter at selger har mottatt meldingen om annullering, men likevel ikke før 2 dager etter at selger har mottatt returen fra deg, eller dokumentasjon fra deg om at du har sendt returen tilbake til selgeren.
Produktet sendes tilbake til selgeren i originalemballasjen sammen med en utfylt angreblankett. Returen skal skje til selgeren i samsvar med de gjeldende vilkårene.
Refusjonen av kjøpsprisen skjer med samme betalingsmiddel som du brukte ved bestilling, med mindre annet er avtalt, eller det er hindringer for tilbakebetaling ved hjelp av betalingsmetoden.
Ytterligere opplysninger om hvordan man utøver angreretten, kan finnes i angrerettloven.
Angreretten gjelder ikke for følgende typer varer:
Elementer som brukes i fysisk kontakt med munnen eller gjenstander vi ser, brukes mer enn nødvendig.
7 Forsinket levering
Hvis selger ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes deg eller omstendigheter fra din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 tilbakeholde kjøpspris, kreve oppfyllelse, si opp avtalen eller kreve erstatning fra selger.
Ved forsinkelse skal krav rettes til selgeren innen rimelig tid.
8 Klager og garanti
Hvis det oppdages en feil eller mangel, skal du innen rimelig tid etter at du har oppdaget eller burde ha oppdaget den, underrette selgeren om at du vil påberope deg mangelen (klage). Fristen for å klage er imidlertid ikke mindre enn to måneder fra det tidspunktet du oppdaget mangelen. Klager skal under alle omstendigheter fremsettes senest to år etter at du overtok varen. Hvis produktet eller deler av det under normal bruk er beregnet til å vare betydelig lenger, er den siste fristen for reklamasjon fem år. Hvis du ikke klager i tide, går retten til å kreve mangelen tapt.
Hvis det er en feil i varen, og dette ikke skyldes deg eller omstendigheter fra din side, og du har klaget innenfor de nevnte fristene, kan du i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6:
tilbakeholde hele eller deler av kjøpsprisen (hvis den ikke allerede er betalt)
under visse omstendigheter velge mellom korreksjon eller gjenlevering
under visse betingelser kreve prisavslag
under visse betingelser kreve erstatning
kreve annullering hvis mangelen ikke er ubetydelig (det er normalt en forutsetning for annullering at varen returneres i samme stand og mengde, jf. forbrukerkjøpsloven)
Hvis det ikke er noen feil, kan selgeren kun kreve betaling for inspeksjoner som har vært nødvendige for å avgjøre om det er en feil, og betaling for reparasjon av varen hvis vi har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at du skal dekke slike kostnader, i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Hvis du på eget initiativ gjennomfører tiltak for å avhjelpe mangelen utover det som måtte være avtalt med selgeren, betaler selgeren ikke disse utgiftene.
Selger forbeholder seg retten til å avvise en klage hvis det viser seg at varen ikke har noen mangel i henhold til gjeldende forbrukerlovgivning.
Selger kan reparere en vare 2 ganger for den samme feilen. Ved samme feil 3 ganger kan kjøperen kreve refusjon. Beløpet refunderes innen 14 dager.
Selgeren er ansvarlig for returforsendelse for godkjente klager.
Hvis du ber oss om å slette din kundekonto, slettes all kjøpshistorikk også. Det er viktig at du tar vare på kvitteringer for dine kjøp i forbindelse med eventuelle fremtidige klager. Uten kvittering kan en garanti/klage ikke brukes. Hvis det etter sletting av en kundekonto skulle være behov for å returnere varen til oss i forbindelse med en klage, må det opprettes en ny kundekonto, slik at vi kan få mulighet til å håndtere klagen.
9 Betaling med kort
I prinsippet forplikter vi oss ikke til å lagre kortnumre utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med debitering, annullering av reservasjon og kreditt.
For å gjøre det enklere å handle hos oss neste gang kan du, når du betaler i kassen, velge å lagre dine kortopplysninger sikkert hos oss. Det er viktig at du logger ut av din kundekonto når du har lukket handelen. Du er ansvarlig for ikke å dele ditt brukernavn og passord med andre.
10 Personvernpolicy
Ved å akseptere våre salgsbetingelser gir du også ditt samtykke til å lagre og behandle dine personopplysninger.
Hvis du velger å skrive en produkt- eller partneranmeldelse, vil anmeldelsen og navnet du velger å bruke bli synlig for andre kunder. Behandlingen av data vedrørende omtale av en partner reguleres gjennom en databehandleravtale (DPA), hvor Shinetime.no er ansvarlig for behandlingen.
11 Personalisering og profilering
Ved å akseptere salgsbetingelsene og bli kunde hos Shinetime.no aksepterer du at vi personaliserer innholdet på nettsiden basert på dine bevegelser og historie, og at dataene brukes til å plassere deg i en interessegruppe, slik at du mottar relevant markedsføring på eksterne nettsider.
Vi gjør dette ved hjelp av eksterne og interne cookies og systemer, blant annet ved å analysere informasjon om hvordan du bruker nettsiden, hvilke produkter du ser på, hva du har kjøpt, og hva du er interessert i.
12 Kundens plikter
Den personen som er registrert som kunde hos Shinetime.no, er ansvarlig for betaling av de tjenestene som leveres av Shinetime.no i henhold til disse vilkårene. Ansvaret inkluderer også andres bruk av kundens tilgang, inkludert uautorisert bruk, så lenge det ikke kan påvises at uautorisert bruk muliggjøres ved uaktsomhet fra Shinetime.no. Du som kunde er også ansvarlig for å sikre at informasjonen på din konto er korrekt. Disse opplysningene kan administreres på “min side”. Endringer av navnet må gjøres ved å kontakte vårt kundesenter.
13 Ekstraordinære forhold
Selgeren er kun ansvarlig for verditap for varen hvis det er bevist feil eller mangler. Dette gjelder imidlertid ikke hvis vi beviser at mangelen skyldes omstendigheter utenfor vår kontroll, og som vi med rimelighet ikke kunne forventes å unngå eller overvinne konsekvensene av.
Selgeren er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsett fra selgers side.
Ved forbrukerkjøp kan vilkårene ikke være dårligere enn lovens vilkår, jf. Pkt. lov om forbrukerkjøp.
14 Endring av vilkårene
Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene, inkludert som følge av endringer i lovgivningen.
15 Force majeure
Blir vi forhindret i å levere eller foreta obligatorisk levering, eller blir en slik leveringsforpliktelse urimelig byrdefull som følge av en arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet, når partene ikke kan kontrollere den, slik som i tilfelle av brann, krig, mobilisering eller uforutsett militær verneplikt av samme omfang; rekvisisjoner, beslagleggelser, valutabegrensninger, opptøyer og opprør, mangel på transportmidler, generell mangel på varer, reduksjoner i forsyningen av drivstoff samt mangler eller forsinkelser i leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som er nevnt i dette avsnittet, er selgere fritatt for alt annet ansvar enn i tilfelle av klage og kreditering av den mangelfulle varens tilknyttede kjøpspris.
16 Tvister og lovvalg
Tvister i forbindelse med vilkårene og tilhørende bestemmelser samt tvister som ellers gjelder handel på Shinetime.no, følger norsk lov og tilhører de vanlige tvisteløsningsorganene og domstolene.
Hvis du vil klage på et produkt eller en tjeneste kjøpt hos oss, kan du sende inn en klage til Forbrukerrådet eller via EUs online plattform for tvisteløsning (ODR-portalen). Forbrukerrådet er et statlig administrativt organ som guider forbrukere og meglere i tvister mellom forbrukere og bedrifter.
Sist oppdatert 28.06.2024